Publisert: 30.03.2020

Derfor velger Power-Trond Canal Digital når han skal imponere kundene

TV-ene blir stadig større, men mange vet ikke at store skjermer må ha gode signaler for å yte maksimalt. Dette gjør TV-ekspert Trond ved Power på Hamar når han skal imponere nye TV-kunder.

- Jo større TV, jo viktigere er det med et godt bilde. Og det er jo Canal Digital - uten tvil - som gir deg den ypperste kvaliteten, slår Trond Gihlemoen, salgsleder Lyd & Bilde ved Power i Hamar fast. TV er og blir en svært viktig del av manges liv. Utviklingen har vært enorm. Fra flimrende svart-hvitt bilder til dagens TV-virkelighet med bilder så sylskarpe at vi med det blotte øyet kan analysere saltinnholdet i tårene til deltakerne i «Hver gang vi møtes» når de nyter følsomme coverversjoner av sine egne sanger. LANG ERFARING: Trond Gihlemoen har arbeidet med TV-salg siden 1992. Han elsker jobben sin. Eller virkelig få med oss alle grimasene til Neymar når han ruller teatralsk bortover gressmatta på Parc des Princes i et forsøk på å filme til seg et straffespark.

Power-Trond

Kalles Power-Trond

Power-Trond i Hamar, han går også under navnet Trond Gihlemoen, har vært en del av bransjen siden 1992. Først i Expert som etter hvert ble Power. En evighet når det kommer til utvikling på TV-fronten. En bransje så fascinerende at han aldri har vurdert å bytte beite. - Utviklinga på TV-fronten er enorm. Det er kanskje den største grunnen til at jeg er her fortsatt. Jeg startet i den analoge verden, og fikk være med på lanseringen av digital TV og har sett hvilken fart det fikk.

FAR OG SØNN: Tronds sønn Kristian jobber også med TV i Power-butikken på Hamar.

Far og sønn jobber sammen

I dag jobber han sammen med sønnen Kristian (22) i Lyd og bilde-avdelingen ved Power i Hamar. Kristian har vært med pappa på jobb siden han var knøttliten og syntes Lego-bordet i butikken var mer spennende enn TV-skjermene som fylte veggene. - Jeg måtte gå noen runder med meg sjøl før Kristian ble ansatt, men det går veldig greit å jobbe sammen, forteller Trond. De to jobber sammen om å henge opp en TV i et ledig hull i TV-veggen oppunder taket. Det går lekende lett. De har gjort det før og samarbeider nesten uten å snakke sammen. Dessuten veier ikke dagens TV-er mye sammenliknet med de store kassene som fylte norske stuer tidligere.

Thore er stamkunde hos Trond på Power

Fornøyd stamkunde

Tida hvor Ola og Kari Nordmann kun hadde en TV er også forbi. Stamkunde Thore Hagen er innom fordi han vurderer en skjerm nummer to i huset. - Alt jeg har tjent de siste 25 åra har jeg lagt igjen her hos han Trond, spøker Thore. - De er fordi jeg får god service og gode løsninger til mine behov, legger han til.

"Skammekroken"

Det er ikke så lenge siden en 36 tommer var en rimelig stor TV. Den tida er forbi, selv om Power fortsatt fører mindre TV-er. - De henger her borte i det jeg kaller «skammekroken», spøker Trond. Sammenliknet med de lekre, moderne i størrelser fra 55 tommer til 85 tommer, ser de små ut. Men mange vil ha TV på hytta eller i bobilen, og da er de mindre skjermene perfekt. - Men trenden i dag er store TV-er, og det mest populære er OLED og QLED. Hva slags TV-signaler plugger du i de store TV-ene her i butikken når du virkelig skal vise hvor gode de er? - Det er Canal Digital. Det er ikke bare noe jeg sier, det er fakta. Det er fordi oppløsningen de kjører er bedre enn konkurrentenes. Du får råsignalene rett fra lufta og rett inn til der du bor. De er ikke forgreina ut til gud og hvermann.