Fakturaforklaring
Her får du svar på generelle spørsmål knyttet til hvordan fakturaen vår er satt opp og våre faktureringsrutiner.
Faktureringsperiode
Når du bestiller et abonnement hos oss, vil du automatisk få månedsfaktura. Ønsker du en annen faktureringsperiode, er dette fullt mulig. Du kan da velge å få faktura kvartalsvis, hvert halvår eller en gang i året. Vær oppmerksom på at en eventuell endring av faktureringsperiode vil gjelde for selve abonnementet. Andre poster som nedbetaling av utstyr eller betaling av filmleie, vil uansett bli fakturert hver måned.

Du kan selv endre faktureringsperiode på Min Side
Forskuddsbetaling
Vi fakturerer forskuddsvis. Våre fakturaer har betalingsfrist den 24. i hver måned. Da betaler du for kostnadene den kommende måneden.
Slik forstår du fakturaen vår
Øverst til høyre på side 1 av fakturaen finner du en oppsummering av den viktigste informasjonen knyttet til fakturaen din.
Nedenfor har vi listet opp de vanligste elementene i en faktura. Se også gjerne vår forklarende pdf som du finner her
Har du ytterligere spørsmål, ta kontakt med kundeservice på telefonnummer 915 06 070 eller benytt deg av chat-tjenesten vår.

- Her ser du ditt unike kundenummer og fakturanummeret som viser hvilket nummer i rekken denne fakturaen er. Fakturadatoen forteller når fakturaen er utstedt.
- Her ser du hvor mye du skal betale, og til hvilket kontonummer. KID-nummeret fyller du ut når du betaler, og er det som gjør at betalingen blir identifisert. KID (18 siffer) : xxxxxxxx(kundenummer 8 siffer)xxxxxxxxx(fakturanummer 9 siffer)x(kontrollsiffer 1 siffer) Merk at du må sette 0 (null) tall fremst foran ditt kundenummer, dersom du har færre enn 8 siffer. Du finner kundenummer og fakturanummer på din faktura, via Min Side eller ta kontakt med kundeservice for å få svar. Vi anbefaler AvtaleGiro i banken for å sikre at betalingen din. Husk å betale innen forfallsdatoen.Ønsker du at fremtidige regninger skal sendes rett til nettbanken din? Da kan du bruke eFaktura-referansen (identisk med ditt kundenummer) for å opprette en eFaktura-avtale i nettbanken.
Abonnement og tjenester
I denne kolonnen kan du se hvilke kanalpakker og tjenester du abonnerer på hos oss.

- Norgespakken er grunnpakken din, som alle våre kunder har, den kommer alltid først. Hvis du i tillegg abonnerer på pakker som Underholdning, Sport, TV2 Sport Premium, Viasport, C More Film og serier eller Rikstoto Direkte, vil du se det her.
- Kampanjerabatt betyr at du har fått kostnadsfrie måneder i forbindelse med et kampanjetilbud. Har du rabatt på flere pakker, vil de komme en linje for hver rabatt.
- Canal Digital Plus er en tjeneste som gjør at du kan ha inntil 4 TV-er på ulike rom eller steder, som f.eks på hytta.
Periode, pris pr mnd og beløp
Her ser du hvilken faktureringsperiode du har, og får oversikt over hvilke kanalpakker og tjenester du abonnerer på koster per måned og per faktureringsperiode.

- Periode viser hvilken periode fakturaen gjelder for, for eksempel dersom du har kvartalsfaktura.
- Pris pr mnd viser prisen på den enkelte kanalpakke eller tjeneste per måned. Dette er mest relevant for deg som har en faktureringsperiode på mer enn én måned.
- Beløp viser det samlede beløpet du skal betale per kanalpakke eller tjeneste i denne faktureringsperioden.
Filmleie/filmkjøp
Her kan du se hvilke filmer du har leid og/eller kjøpt siden sist du mottok faktura.

- Dersom du har leid og/eller kjøpt film fra oss den siste måneden, vil det bli listet opp i denne kolonnen. Hver film får en egen linje. Det gjelder også dersom du har benyttet deg av et kampanjetilbud. Kampanjetilbudet vil da komme som en egen linje. Vær oppmerksom på at betaling av filmleie/filmkjøp, vil bli fakturert månedsvis selv om du har valgt en lengre faktureringsavtale.
Diverse
Her får du oversikt over kjøpt eller mottatt nytt utstyr som dekoder, antenne, kortleser eller harddisk.

- Har du en avbetalingsavtale på utstyret ditt, vil du se det månedlige beløpet her. Er avtalen at du skal betale alt med en gang, vil du se engangsbeløpet her.
- Har du benyttet deg av et kampanjetilbud, vil kampanjerabatten komme som en egen linje. Har du rabatt på flere ting, vil det komme en linje for hver rabatt.
- Fakturagebyr er et gebyr som kommer på alle papirfakturaer. Fakturagebyret er på 69 kroner per faktura. Du kan enkelt unngå denne kostnaden ved å gå over til AvtaleGiro eller eFaktura i nettbanken din.
Første faktura
Har du ikke vært kunde hos oss tidligere, vil din første faktura se noe annerledes ut. På første faktura kommer alle linjer knyttet til eventuelle kampanjer og rabatter siden du har opprettet kundeforholdet. Derfor kan den første fakturaen gå over en god del linjer.
Oversikt over fakturaene dine, finner du ved å logge inn på Min Side

AvtaleGiro/eFaktura
Sammen med første faktura, vil du også få påmeldinskjema for avtalegiro (bildet). Denne kan du fylle ut, signere og sende inn for opprette AvtaleGiro. Du kan også opprette avtalegiro eller eFaktura direkte i nettbanken din. Med AvtaleGiro sørger banken for at regningene automatisk blir betalt på forfallsdato. Selv om regningen trekkes automatisk, vil du beholde full kontroll over regningene dine.
Betaling etter forfall
Ved for sen eller manglende betaling av faktura til forfall, vil det bli sendt ut en purrefaktura. Her vil du dessverre også få et et purregebyr.
Om purrefaktura heller ikke betales til forfall, vil fakturaen bli sendt til inkasso, og du vil få et inkassegebyr. I tillegg kan du risikere at vi sperrer TV-signalene på abonnementet ditt. Da vil det også påløpe et avstengningsgebyr. Dersom du står i fare for å få stengt signalet sender vi den en påminnelse på SMS.
Her kan du finne mer informasjon om det som skjer dersom du betaler etter forfall
Takk for din tilbakemelding!
Kom i kontakt med kundeservice
Du kan også ta kontakt med kundeservice med vårt kontaktskjema.